2.5 Focus zoekwoorden
In het voorgaande hoofdstuk hebben we het kort over focus woorden of zoekwoorden gehad. Dit is echter zo’n belangrijk onderwerp dat we er een apart hoofdstuk aan willen wijden.
Zoekwoorden geven aan waar elk stukje inhoud over gaat.
Het geeft aan hoe je jouw site noemt of hoe je jouw merk online beschrijft.
Zoekwoorden bepalen zelfs hoe je links opbouwt, inclusief alles van de tactieken die je kiest tot aan hoe je deze wilt implementeren.
SEO is zoals eerder gezegd een doorlopend proces. Het bepalen van jouw focus zoekwoorden is hierin geen uitzondering.
Wil je echt goed met SEO bezig zijn dan ben je regelmatig met zoekwoordonderzoek bezig en evalueer je regelmatig of de zoekwoorden in jouw huidige teksten nog kloppen.
Onderstaand zullen we een tweetal valkuilen m.b.t. verkeerde zoekwoorden behandelen:
1: het verkeerde woord kiezen
Het verkeerde zoekwoord kiezen kan ervoor zorgen dat je gigantisch veel bezoekers naar je website krijgt maar er nooit een euro aan zal verdienen.
Stel je bent een website designer en een gemiddelde website kost tussen de €5.000 – €20.000
Wanneer je nu op nr.1 in google rankt op het zoekwoord ‘gratis website bouwen’…trek je dan het juiste publiek?
Je zal ongetwijfeld heel veel websitebezoekers aantrekken, echter is men allemaal op zoek naar een gratis manier om een website te kunnen bouwen.
Deze mensen zullen dus nooit een offerte van minimaal €5.000 accepteren.
Voor jouw business heeft het geen enkele zin om voor dit soort zoekwoorden te ranken. Je kunt je beter focussen op andere zoekwoorden…ook al trek je daar wellicht veel minder websitebezoekers mee aan.
Het gaat bij het selecteren van zoekwoorden dus niet op de kwantiteit maar om de kwaliteit. Zoals eerder benoemd wil Google exact aan de behoefte van de gebruiker voldoen.
Dat betekent dat je beter 10 bezoekers kan aantrekken die 100% matchen op jouw dienst of product dan 100 bezoekers waarvan je van tevoren kan inschatten dat ze nooit zaken met jou zullen doen.
De volgende veel gemaakte fout komen wij ook veel tegen.
Veelgemaakt fout 2: negeren van de concurrentie
Oké, je hebt het juiste zoekwoord geselecteerd, tekstueel past het precies bij wat je doet en het sluit aan bij wat je probeert te verkopen, en nu?
Je opent de Google zoekwoordplanner, typt een aantal zoekwoorden in en gaat kijken wat de volumes zijn die Google opgeeft.
Je bent nu geneigd om naar de zoekwoorden te kijken waar het vaakst naar gezocht wordt.
Maar dit is nu precies waar veel mensen een fout maken.
Hoe hoog je in de ranking van de zoekmachine komt te staan hangt vaak meer af van de mate van concurrentie dan van het zoekvolume.
Laten we eens wat dieper ingaan op het zoekwoord ‘online marketing’. We gebruiken hiervoor de keyword explorer van MOZ omdat deze meer informatie geeft dan de zoekwoordplanner van Google.
Online Marketing krijgt tussen de 4,3 – 6,5k maandelijkse zoekopdrachten. Super interessant voor een bedrijf als dat van mij dat zich bezighoudt met online marketing.
Laten we nu eens gaan kijken naar concurrentie op deze zoekterm.
De page authority is redelijk laag dus dat is positief maar als we kijken naar de links die naar de top-3 websites gaan dan ben je nog wel even bezig om dezelfde aantallen te evenaren.
Wil je dus met ‘online marketing’ in de top-3 ranken dan zal je dus serieus aan de bak moeten met linkbuilding om een van deze partijen van hun plek te stoten.
Nu kan je natuurlijk gaan kijken naar de long-tail zoekwoorden. Deze hebben vaak lagere zoekvolumes maar dat wil niet zeggen dat de concurrentie ook lager is.
Kijk maar eens naar de zoekopdracht ‘online marketingbureau’
De zoekvolumes zijn inderdaad lager maar de concurrentie is net zo hoog. Dat komt omdat dit soort bedrijven vaak al jaren bestaan en dus al jaren autoriteit hebben opgebouwd.
Ze hebben allemaal een paar honderd links en zoals we in eerdere hoofdstukken hebben behandeld is het opbouwen van kwalitatieve links een spel van de lange adem.
Maar goed, al deze informatie lost ons probleem niet op. We willen nog steeds zoekwoorden vinden die relevant zijn voor jouw bedrijf, niet te concurrerend zijn en toch genoeg verkeer genereren.
Dus hoe gaan we nu te werk?
Focus op zoekintentie
We zijn heel erg geneigd om ons te richten op zoekwoorden, maar in plaats van te focussen op wat men in de zoekmachine invoert zouden we ons moeten focussen op waar men naar op zoek is.
We leggen uit hoe dit werkt d.m.v. een voorbeeld.
Situatie:
Je hebt een detacheringsbureau. Het verdienmodel bestaat simpelweg uit het plaatsen van mensen op openstaande functie.
Een groot deel van het werk bestaat uit het zoeken naar geschikte kandidaten voor de vacatures die jij hebt openstaan. Nu ben je een slimme ondernemer en jij beseft dat je d.m.v. online marketing ervoor kan zorgen dat geschikte kandidaten dezelfde vacature ook op jouw website kunnen vinden en zelf kunnen reageren bij interesse.
Op die manier werk je twee kanten op, lekker bezig!
Een vereiste is wel dat de vacatures die op jouw website staan hoog in de ranking staan want partijen als indeed en nationale vacaturebank staan altijd bovenaan.
Let nu op wat er gebeurt wanneer je een algemene zoekterm zoals ‘ICT-vacature’ in Google invoert.
Je krijgt gigantisch veel sites te zien zonder specifieke resultaten.
De intentie achter iedere zoekopdracht is anders en dat is precies wat jij moet achterhalen.
Waar is de gebruiker nou echt naar op zoek? Wat voor soort ICT-vacature zoekt hij? Of in welke plaats is hij op zoek naar een ICT-vacature?
Door het gebruik van specifieke zoekwoorden kan je jouw doelgroep veel beter bereiken en voorzien van informatie waar ze echt wat aan hebben…en dus eerder geneigd zijn naar jouw website te surfen.
Daarnaast is het simpele feit dat je met algemene zoektermen het gewoonweg niet gaat winnen van de grote vacaturewebsites dus dat maakt de keuze wat eenvoudiger.
Als je helemaal naar beneden in de SERP scrolt dan zie je altijd suggesties van Google.
Deze suggesties kan je gebruiken om wat specifiekere zoekwoorden te gebruiken.
In het geval van het detacheringsbureau zou een veel betere zet zijn om heel specifiek te gaan per vacature pagina.
Heb je bijvoorbeeld een vacature voor een .net developer in Utrecht. Gebruik dat dan als zoekterm. Je sluit alle algemene zoektermen direct uit en je weet zeker dat het een stuk eenvoudiger wordt om op een acceptabele plek in de Google ranking terecht te komen.
Nu we lekker opgewarmd zijn gaan we door naar een wat technischer onderdeel van on-page SEO. Pak nog een kop koffie en ga er even goed voor zitten want nu wordt het echt interessant!