G-V6GN2BWLFE

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-cpd1′]
[av_heading heading=’Zoekmachine optimalisatie: de complete handleiding’ tag=’h1′ link_apply=” link=’manually,http://’ link_target=” style=’blockquote modern-quote’ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” padding=’10’ color=” custom_font=” custom_class=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-aspey’][/av_heading]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jue2o4pu’ admin_preview_bg=”]
Vandaag de dag is iedereen bezig om zijn of haar bedrijf zo hoog mogelijk in de ranking van Google te krijgen. Door het grote aantal websites, blogs en social media accounts is dat niet eenvoudig.

Om jou een handje te helpen hebben wij een volledige handleiding geschreven die jou van A-Z meeneemt in alle factoren die de ranking van jouw online content in de zoekmachines bepalen.

In deze handleiding gaan we vrij diep in op alles wat met zoekmachine optimalisatie of SEO te maken heeft. Heb je geen zin om alles te lezen, voel je dan vrij om direct naar een voor jouw interessant hoofdstuk te springen.
[/av_textblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jue31ycb’ admin_preview_bg=”]
1: de basis van zoekmachine optimalisatie

1.1 Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)
1.2 Feiten over zoekmachines
1.3 Hoe zoekmachines werken
1.4 Black hat vs. white hat SEO
1.5 Het spelletje dat SEO heet

2: On-page SEO

2.1 Wat is on-page SEO
2.2 Content
2.3 Zoekwoordenonderzoek
2.4 Actuele content
2.5 Focus zoekwoorden
2.6 Technische SEO
2.7 Design & architectuur

3: Off-page SEO

3.1 Vertrouwen
3.2 Back-links & Linkstructuren
3.3 Persoonlijke factoren

Conclusie
[/av_textblock]
[/av_two_third]

[av_one_third min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” margin=’0px’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ padding_sync=’true’ highlight_size=’1.2′ border=” border_color=’#c3512f’ radius=’0px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=’#f8f8f8′ background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-ju7b1c53′]
[av_heading heading=’Wil je meer resultaat uit jouw website?’ tag=’h2′ link_apply=” link=’manually,http://’ link_target=” style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” padding=’10’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#c3512f’ custom_class=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-8b4vm’][/av_heading]

[av_hr class=’invisible’ height=’25’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-ju7ajg75′ admin_preview_bg=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-ju7ay50o’ admin_preview_bg=”]
Wil je een hogere positie in Google en heb je geen zin om hier zelf heel veel tijd en energie in te steken?

Neem dan contact met ons op en wij doen het voor je!
[/av_textblock]

[av_contact email=’info@rvhmarketing.nl’ title=” button=’Verzenden’ on_send=” sent=’Uw bericht is verstuurd!’ link=’manually,http://’ subject=” autoresponder_email=’info@rvhmarketing.nl’ autorespond=” captcha=” form_align=” color=” av_uid=’av-ju7b03a6′ admin_preview_bg=”]
[av_contact_field label=’Naam’ type=’text’ check=’is_empty’ options=” multi_select=” av_contact_preselect=” width=” av_uid=’av-8tzj’][/av_contact_field]
[av_contact_field label=’E-Mail’ type=’text’ check=’is_email’ options=” multi_select=” av_contact_preselect=” width=” av_uid=’av-qol’][/av_contact_field]
[av_contact_field label=” type=’select’ options=’Conversie optimalisatie’ check=” width=” av_uid=’av-50gf’ multi_select=” av_contact_preselect=”][/av_contact_field]
[/av_contact]
[/av_one_third]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#hoofdstuk1′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]
[av_heading heading=’1: De basis van zoekmachine optimalisatie’ tag=’h2′ link_apply=” link=’manually,http://’ link_target=” style=’blockquote modern-quote’ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” padding=’10’ color=” custom_font=” custom_class=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-9g4yi’][/av_heading]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jue3aqta’ admin_preview_bg=”]
Iedere dag voeren we met z’n allen meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten uit. Dat is alleen nog maar in Google, kun je nagaan wat het totaal aantal zoekopdrachten per dag voor alle zoekmachines zijn.

De Google zoekmachine is in Nederland verreweg de meest gebruikte zoekmachine, zie onderstaande tabel.

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 89,33% 98,70% 97,83%
Bing 7,29% 0,22% 0,81%
Yahoo! 1,10% 0,70% 0,73%

Op welke pagina en op welke positie jouw bedrijf in Google verschijnt is dus direct van invloed op het aantal klanten die jou zullen benaderen en in veel gevallen hoe succesvol je bent.
[/av_textblock]
[/av_section]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#1.1′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-jue3d6el’ admin_preview_bg=”]

1.1 Wat is zoekmachine optimalisatie?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands vertaald ‘Zoekmachine optimalisatie’. Maar wat houdt dat in en waar let een zoekmachine op?

Zijn het teksten? Afbeeldingen? Links?

Het antwoord is simpel, al het voorgaande en nog veel meer variabelen. De zoekmachine van Google let op meer dan 200 factoren om te bepalen of een website voldoet aan de zoekopdracht die iemand ingeeft.

Maar hier komen we later op terug, laten we eerst eens een definitie van SEO bepalen.

Wikipedia definieert zoekmachineoptimalisatie als volgt: “zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachine adverteren”.

Vrij vertaald: zoekmachine optimalisatie (SEO) is het optimaliseren van jouw online content zodat wanneer iemand een bepaald zoekwoord in de zoekmachine intypt, deze jouw content als eerste wil laten zien omdat die het meest relevant is.

Voorbeeld:
je bent stukadoor en hebt een artikel geschreven over de verschillende soorten stucwerk waar je uit kunt kiezen. Je wilt dan dat wanneer iemand in de zoekmachine ‘stucwerk’ of ‘wat voor stucwerk kiezen’ invoert, jouw artikel als eerste wordt getoond.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces van het optimaliseren van jouw online content, zodat een zoekmachine zoals Google jouw content zeer waarschijnlijk als een van de eerste resultaten toont wanneer iemand op dat specifieke zoekwoord zoekt.
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#1.2′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-jue3d6el’ admin_preview_bg=”]

1.2 Feiten over zoekmachines

Zoals gezegd hebben verreweg de meeste mensen Google als homepage in hun webbrowser ingesteld. Ongeveer 93% van de internetgebruikers begint hun online-ervaring met het invoeren van een zoekopdracht.

Als we vervolgens nagaan dat de eerste 5 posities in Google 67% van de klikken ontvangen geeft dat goed weer hoe belangrijk zoekmachine optimalisatie vandaag de dag voor een bedrijf is.

Een paar feiten op een rij:

  1. 93% van de mensen begint hun online ervaring door het invoeren van een zoekopdracht in een zoekmachine
  2. Google heeft in Nederland een marktaandeel van 97,83%
  3. 75% van de mensen kijkt nooit verder dan de 1e pagina in Google
  4. 72% van de online marketeers bestempelen contentmarketing als de meest effectieve SEO-strategie
  5. 57% van de B2B marketeers geeft aan dat SEO meer leads genereert dan iedere andere vorm van marketing
  6. 70-80% van de mensen negeert betaalde advertenties en klikt enkel op organische zoekresultaten
  7. 81% van de mensen doet online onderzoek alvorens over te gaan op de aankoop van een product
  8. 47% van de consumenten leest 3-5 artikelen alvorens contact op te nemen met een verkooppunt
  9. Leads van zoekmachines hebben een gemiddeld conversiepercentage van 14,6% t.o.v. 1,7% conversiepercentage uit activiteiten zoals koude acquisitie, mailingen, etc.
  10. De gemiddelde toppositie in Google bestaat uit een pagina bestaande uit 1.890 woorden

* bron: onderzoek uitgevoerd door Junto

Uit bovenstaande lijst kunnen we concluderen dat wanneer jouw website, productpagina of blog niet op de 1e pagina in Google staat, deze door 70-80% van de internetgebruikers niet wordt gezien.

Om te begrijpen hoe je jouw ranking in de zoekmachines kunt verbeteren en daarmee in een van de topposities van Google kunt komen, moet je eerst begrijpen hoe de zoekmachines werken.
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#1.3′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jue3d6el’ admin_preview_bg=”]

1.3 Hoe zoekmachines werken

Nu we weten wat zoekmachine optimalisatie betekent en we de harde cijfers m.b.t. het gebruik van zoekmachines hebben gezien, kunnen we dieper ingaan op de manier waarop Google de ranking van alle online content bepaalt. Met andere woorden, hoe Google bepaalt welke pagina als eerste wordt getoond.

Het algoritme van Google is een goed bewaard geheim wat iedere online marketeer maar wat graag in handen zou krijgen.

Door de jaren heen heeft Google al heel wat veranderingen in het algoritme aangebracht waardoor het scoren in Google een doorlopend proces is.
Het algoritme van Google mag dan wel geheim zijn maar dat betekent niet dat we niet voor een groot deel weten waarop Google de ranking baseert. Backlinko is een van de partijen die hier een heel artikel over heeft geschreven.

Goed, nu we weten hoe zoekmachines werken maken we een zijstapje naar de duistere en de lichte kant van SEO. Jaja, ik hoor je al denken “zijn we in een slechte film beland?” Nee dat niet maar er zijn wel degelijk twee vormen van SEO die ik met jullie wil behandelen.
[/av_textblock]
[/av_section]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#1.4′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-jue3d6el’ admin_preview_bg=”]

1.4 Black hat vs. White hat SEO

De term is een beetje vaag maar niettemin wel belangrijk om van op de hoogte te zijn.

Waar het op neer komt is de manier waarop je met SEO omgaat. Ga je voor de langetermijnstrategie of ga je voor de snelle winst?

Met andere woorden: ga je proberen om de regels te omzeilen om zo snelle winst te behalen, die bij de eerste de beste update niet meer werken, of ga je je best doen om een degelijke SEO-strategie neer te zetten?

Ga je voor de snelle winst dan kies je waarschijnlijk voor de black hat SEO-strategie. Deze SEO-strategie richt zich op het optimaliseren van de content uitsluitend voor de zoekmachines zonder rekening te houden met de lezers, lees bezoekers van de website.

Het omzeilen van de SEO-regels kan op veel manieren met als resultaat een snelle stijging in de zoekresultaten.

Voorbeeld: een paar jaar geleden waren er bedrijven die duizenden links naar jouw website plaatsten omdat daarmee de ranking omhoogging. Deze links hadden totaal niks te maken met wat het bedrijf deed en waren dus absoluut niet interessant voor de bezoekers.

Of men voegde een zoekwoord ontelbare keren toe op een gedeelte van de pagina die alleen de zoekmachines zagen. Hierdoor dachten zoekmachines dat het een ontzettend interessante pagina was terwijl het gewoon een trucje was om de zoekmachine voor de gek te houden.
Bovenstaande trucjes zijn typisch black hat trucjes die ondertussen door updates van de algoritmes van de zoekmachines niet meer werken.
Uiteindelijk zorgen dit soort strategieën er alleen maar voor dat er waardeloze sites online staan die binnen de kortste keren door de zoekmachines worden verbannen.

Ja, je kan op deze manier heel snel hoog in de zoekmachines komen te staan en daarmee snel wat geld verdienen maar aangezien zoekmachines zoals Google continu bezig zijn om dit soort praktijken tegen te gaan, zal je continu moeten zoeken naar nieuwe manieren om de regels te omzeilen.

Lees hier meer over black hat SEO

Dan White hat SEO. Dit is de zoekmachine optimalisatie strategie waarbij je jou best doet om content te creëren die toegevoegde waarde biedt voor jouw doelgroep en deze makkelijk bereikbaar maakt. Daarmee bouw je aan een duurzaam online bedrijf wat jarenlang hoog in zoekmachines zal scoren.

Tip: maak de juiste keuze en investeer de tijd die nodig is voor een goede SEO-strategie. Dit levert je op de lange termijn veel meer op!
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#1.5′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jue3d6el’ admin_preview_bg=”]

1.5 Het spelletje dat SEO heet

Het leuke aan online marketing en SEO is dat het een spel is waarbij je continu aan het schermen bent met wat interessant is voor de bezoekers van jouw website en wat de zoekmachines interessant vinden.

Dit is niet zwart en wit als je zou denken. Ja, Google heeft een algoritme maar ook hierin zit een grijs gebied waarmee je kan spelen. En soms mag je best een beetje stout zijn om de grenzen van de regels op te zoeken. Je wilt tenslotte toch de beste resultaten t.o.v. je concurrent behalen?

Zo gebruiken sommige bedrijven gastblogs waarmee de naam van een bedrijf regelmatig benoemd wordt en veelvuldig gedeeld worden. Google is hier geen voorstander van maar het werkt wel.

Ben je de boel dan aan het belazeren of gebruik je de regels naar jouw voordeel?

Wanneer je de klant centraal stelt en tegelijkertijd daarmee zo succesvol mogelijk probeert te zijn, speel je het SEO-spelletje in mijn ogen zoals het bedoeld is.
[/av_textblock]
[/av_section]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#hoofdstuk2′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-jue3d6el’ admin_preview_bg=”]

Hoofdstuk 2. On-page SEO

Zoekmachine optimalisatie kent twee categorieën: on-page SEO en off-page SEO.

On-page SEO heeft betrekking op alle ranking factoren van Google waarbij direct naar de pagina wordt gekeken die je probeert te optimaliseren. Denk hierbij aan titels, koppen, content en paginastructuren.

Off-page SEO verwijst naar alle variabelen waar Google naar kijkt waar je niet altijd direct invloed op uit kan oefenen. Deze zijn namelijk afhankelijk van andere bronnen zoals social media, blogs en de persoonlijke geschiedenis van degene die ergens naar zoekt.

On- en off-page SEO is verschillend en je moet beide optimaliseren om de beste resultaten te halen met zoekmachine optimalisatie (SEO).

Stel je het volgende eens voor:
Je hebt een prachtige winkel met een nog mooier assortiment aan producten maar de locatie is verreweg van ideaal. De straatjes zijn klein en ver buiten het centrum. Tenslotte zijn er geen eigen parkeerplekken en zijn de parkeertarieven belachelijk hoog.

Hoe veel mensen denk je dat jouw winkel zullen bezoeken? Waarschijnlijk niemand.

Hetzelfde geldt voor een website die niet SEO geoptimaliseerd is. De inhoudt is misschien fantastisch maar waarschijnlijk zal niemand naar jouw website verwijzen of jouw prachtige website te zien krijgen omdat de zoekmachines jouw website niet meenemen in de resultaten van een zoekopdracht.

Nu een ander scenario: jouw winkel zit midden in het centrum en dagelijks lopen er honderden mensen langs. Helaas heb je minder aandacht besteedt aan de binnenkant, de producten staan kriskras door elkaar en het interieur ziet er niet uit.

Door de locatie vinden zat mensen jouw winkel en zullen ze absoluut even een kijkje nemen. Eenmaal binnen is de ervaring zo slecht dat ze snel weer naar buiten rennen.

Ook hier geldt precies hetzelfde. Heb je het een wel gedaan maar het ander niet, is het resultaat niet positief.

In het laatste voorbeeld is de winkelbezoeker die direct weer naar buiten gaat een persoon die uw website bezoekt en na het bekijken van één pagina weer weg klikt. Google beschouwt dit soort website bezoekers als ‘Bouncers’.

Hoe hoger het bouncepercentage (bezoekers die jouw website direct weer verlaten), hoe slechter Google uw pagina zal waarderen en hoe lager Google jou in de zoekresultaten zal plaatsen.

Daarom is het essentieel dat zowel de on-page SEO als de off-page SEO goed is ingericht.

Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kan doen om beide factoren goed in te richten en te scoren in Google.

Allereerst zullen we de on-page SEO factoren bekijken.
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#2.1′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]
[av_textblock size=’16’ font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jue3d6el’ admin_preview_bg=”]

2.1 On-page SEO

Er zijn drie belangrijke pijlers van on-page SEO die je moet bekijken.

De eerste en direct de belangrijkste is de inhoud, oftewel content
[/av_textblock]
[/av_section]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#2.2′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-juh7jzww’ admin_preview_bg=”]

2.2 Content

In 1996 zei Bill Gates het al “content is koning”. Nu in 2019 is dit nog steeds net zo waar als dat het toen was.

Google ziet alle mensen die een zoekwoord in de zoekmachine invoeren als een klant. Zoals een goed bedrijf betaamt wil Google haar klanten zo blij mogelijk maken. Dat betekent dus simpelweg dat het zoekresultaat naadloos moet aansluiten op hetgeen naar gezocht wordt.

Googelt u bijvoorbeeld “snelle eenpansgerechten” dan gaat Google het hele internet af om recepten die in één pan bereidt kunnen worden aan jou voor te leggen. Google probeert hierin het beste resultaat te tonen.

Dat zijn niet alleen snelle eenpansgerechten of webshops die eenpansgerechten verkopen zoals Iglo bijvoorbeeld doet. Google zal het resultaat willen laten zien dat exact aansluit op waar jij naar op zoek bent.

Het doel van Google is dus altijd om de gebruiker van de zoekmachine de beste ervaring te bieden, lees…de informatie voor te schotelen die het beste op zijn/haar wensen aansluit.

Wil je dus scoren met SEO? Dan zal je betere content moeten produceren dan jouw concurrent.

Klinkt dat als veel werk? Dan heb je het helemaal goed begrepen! Net als met alle andere dingen waar je in wilt uitblinken is zoekmachine optimalisatie (SEO) ook een kwestie van investeren. Maar oefening baart kunst dus laat je niet ontmoedigen en begin vandaag!

Net als dat de beste marketingstrategie in de wereld je niet zal helpen om een ontzettend slecht product te verkopen zal super geavanceerde SEO-optimalisatie niet helpen om te scoren in Google als je content gewoonweg slecht is.

Hoe beoordeeld Google dan content?

Kwaliteit
met enkel fantastische content red je het tegenwoordig allang niet meer om op te vallen tussen alle concurrenten, maar het is nog wel steeds het belangrijkste startpunt voor elke succesvolle zoekmachine optimalisatie (SEO) strategie.

Het bedenken van fantastische content is helaas niet eenvoudig. Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden en kan je vaak meeliften op content die al eerder is geschreven door deze uit te breiden, te verbeteren en door dieper op het onderwerp in te gaan.

Heb je eigen ideeën? Helemaal goed, bedenk goed wat jouw doelgroep allemaal zou willen weten en geef in jouw content vragen op al deze punten.

Bedenk wel, tekstschrijven is een vak apart en ook hier geldt weer, oefening baart kunst.
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#2.3′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-juh7jzww’ admin_preview_bg=”]

2.3 Zoekwoordenonderzoek

Het van tevoren doen van gedegen zoekwoordenonderzoek is een essentieel onderdeel om kwalitatief goede content te kunnen schrijven.

Omdat je in het ideale geval het focus zoekwoord zowel in de titel als op verschillende punten in het artikel wilt benoemen, is het raadzaam om voordat je begint eerst het focus zoekwoord te bepalen.

Heb je nog nooit een zoekwoordenonderzoek gedaan, lees dan deze handleiding van Hubspot eens.

Het zoekwoordenonderzoek is het belangrijkste onderdeel van on-page SEO dus zorg dat je hier genoeg tijd aan besteed om dit goed onder de knie te krijgen. Gelukkig staat het internet vol met artikelen die je precies uitleggen hoe je het zoekwoordenonderzoek kunt aanpakken.

Gebruik van zoekwoorden
Google is in de loop der jaren veel slimmer geworden. Hoewel het belangrijk is dat het focus zoekwoord op meerdere plekken in het artikel terugkomt zal het volproppen van de tekst met z.v.m. zoekwoorden de ranking in Google enkel schaden i.p.v. verbeteren.

Het gebruik van zoekwoorden is tegenwoordig veel meer een kwestie van semantiek. Google is zo goed geworden in het interpreteren van de gebruikers zoekwoorden dat het bijna eng is.

Google kijkt tegenwoordig niet alleen naar het ingevoerde zoekwoord maar ook naar alle synoniemen van dat zoekwoord, met als enige doel het beter begrijpen wat de gebruiker van de zoekmachine precies bedoelt.

Zoekt u bijvoorbeeld naar “Apple winkel” dan snapt Google dat u waarschijnlijk niet op zoek bent naar een winkel die appels verkoopt maar naar een verkooppunt van het merk Apple.

Sterker nog, zoek je naar ‘appel winkel’ dan laat Google enkel resultaten voor Apple zien.

Daarnaast kijkt Google ook naar wat gebruikers voor jou bedoelden met vergelijkbare zoekopdrachten. Deze worden allemaal met elkaar vergeleken om op die manier het beste resultaat te kunnen tonen.

Samenvattend: als je ervoor zorgt dat het focus zoekwoord op strategische plekken aanwezig is, zoals in de titel, koppen, URL’s en metabeschrijvingen dan hoef je het zoekwoord niet eindeloos te blijven herhalen in de tekst.

Belangrijk is om content te schrijven voor de lezer, als je daarnaast het focus zoekwoord een aantal keer op de juiste plekken benoemd dan zit je goed.

Neem nou dit artikel. Ik schrijf dit om jullie te voorzien van bruikbare content waarmee jullie beter kunnen presteren op SEO-gebied. Door er alleen al over te schrijven wordt het focus zoekwoord “zoekwoordoptimalisatie” vaak genoeg benoemd om door Google opgepakt te worden. Ik richt me dus niet op Google maar 100% op jullie als lezer om een interessant artikel te schrijven waar jullie wat mee kunnen.
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#2.4′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-juh7jzww’ admin_preview_bg=”]

2.4 Actuele content

Het regelmatig plaatsen van content bevorderd de algemene ranking. Vrij logisch want als er meer links naar een specifiek domein gaan vindt Google dat interessant.

Nu kan je natuurlijk continu nieuwe content plaatsen maar er zijn ook andere manier om Google te laten zien dat jouw content actueel is.

Zo kan je bijvoorbeeld bestaande content aanvullen met nieuwe informatie. Heb je bijvoorbeeld vorig jaar een artikel geschreven, kijk dan of je de content kan aanvullen of dat er wellicht nieuwe ontwikkelingen zijn waarmee je het artikel kunt actualiseren.

Het regelmatig publiceren van content is een goede manier om hoger in de Google ranking te komen. Dat wil echter niet zeggen dat je iedere dag maar content moet publiceren. Veel belangrijker is dat de inhoud van jouw content grondig en uitgebreid is.

Directe antwoorden
Tot slot, Google geeft soms direct antwoorden op de SERP. Wanneer jouw content zo is geschreven dat het direct antwoord geeft op een vraag dan zal Google deze hoger waarderen en waarschijnlijk als eerste positie tonen.

Matt Cutts, voormalig hoofd van Google’s spamteam en vaak woordvoerder voor de nieuwste wijzigingen op het gebied van SEO en algoritmen, kondigde in 2017 al aan dat mensen die het vakjargon links laten liggen.

Hij bedoelde hiermee dat lezers van een bepaald artikel helemaal niet zitten te wachten op dure woorden of moeilijk vakjargon. De lezers willen in duidelijke taal lezen en daarmee begrijpen wat er gezegd wordt. Google snapt dat en zal hier dan ook de aanwezige online content op gaan beoordelen.

Moz heeft een lijst met punten gemaakt die je erbij kunt houden als je aan de slag gaat met het schrijven van directe antwoorden voor vragen die in google gesteld worden.
[/av_textblock]
[/av_section]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#2.5′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-juh7jzww’ admin_preview_bg=”]

2.5 Focus zoekwoorden

In het voorgaande hoofdstuk hebben we het kort over focus woorden of zoekwoorden gehad. Dit is echter zo’n belangrijk onderwerp dat we er een apart hoofdstuk aan willen wijden.

Zoekwoorden geven aan waar elk stukje inhoud over gaat.

Het geeft aan hoe je jouw site noemt of hoe je jouw merk online beschrijft.

Zoekwoorden bepalen zelfs hoe je links opbouwt, inclusief alles van de tactieken die je kiest tot aan hoe je deze wilt implementeren.

SEO is zoals eerder gezegd een doorlopend proces. Het bepalen van jouw focus zoekwoorden is hierin geen uitzondering.

Wil je echt goed met SEO bezig zijn dan ben je regelmatig met zoekwoordonderzoek bezig en evalueer je regelmatig of de zoekwoorden in jouw huidige teksten nog kloppen.

Onderstaand zullen we een tweetal valkuilen m.b.t. verkeerde zoekwoorden behandelen:

1: het verkeerde woord kiezen
Het verkeerde zoekwoord kiezen kan ervoor zorgen dat je gigantisch veel bezoekers naar je website krijgt maar er nooit een euro aan zal verdienen.

Stel je bent een website designer en een gemiddelde website kost tussen de €5.000 – €20.000

Wanneer je nu op nr.1 in google rankt op het zoekwoord ‘gratis website bouwen’…trek je dan het juiste publiek?


Je zal ongetwijfeld heel veel websitebezoekers aantrekken, echter is men allemaal op zoek naar een gratis manier om een website te kunnen bouwen.

Deze mensen zullen dus nooit een offerte van minimaal €5.000 accepteren.

Voor jouw business heeft het geen enkele zin om voor dit soort zoekwoorden te ranken. Je kunt je beter focussen op andere zoekwoorden…ook al trek je daar wellicht veel minder websitebezoekers mee aan.

Het gaat bij het selecteren van zoekwoorden dus niet op de kwantiteit maar om de kwaliteit. Zoals eerder benoemd wil Google exact aan de behoefte van de gebruiker voldoen.

Dat betekent dat je beter 10 bezoekers kan aantrekken die 100% matchen op jouw dienst of product dan 100 bezoekers waarvan je van tevoren kan inschatten dat ze nooit zaken met jou zullen doen.

De volgende veel gemaakte fout komen wij ook veel tegen.

Veelgemaakt fout 2: negeren van de concurrentie
Oké, je hebt het juiste zoekwoord geselecteerd, tekstueel past het precies bij wat je doet en het sluit aan bij wat je probeert te verkopen, en nu?

Je opent de Google zoekwoordplanner, typt een aantal zoekwoorden in en gaat kijken wat de volumes zijn die Google opgeeft.

Je bent nu geneigd om naar de zoekwoorden te kijken waar het vaakst naar gezocht wordt.

Maar dit is nu precies waar veel mensen een fout maken.

Hoe hoog je in de ranking van de zoekmachine komt te staan hangt vaak meer af van de mate van concurrentie dan van het zoekvolume.

Laten we eens wat dieper ingaan op het zoekwoord ‘online marketing’. We gebruiken hiervoor de keyword explorer van MOZ omdat deze meer informatie geeft dan de zoekwoordplanner van Google.

Online Marketing krijgt tussen de 4,3 – 6,5k maandelijkse zoekopdrachten. Super interessant voor een bedrijf als dat van mij dat zich bezighoudt met online marketing.

Laten we nu eens gaan kijken naar concurrentie op deze zoekterm.

De page authority is redelijk laag dus dat is positief maar als we kijken naar de links die naar de top-3 websites gaan dan ben je nog wel even bezig om dezelfde aantallen te evenaren.

Wil je dus met ‘online marketing’ in de top-3 ranken dan zal je dus serieus aan de bak moeten met linkbuilding om een van deze partijen van hun plek te stoten.

Nu kan je natuurlijk gaan kijken naar de long-tail zoekwoorden. Deze hebben vaak lagere zoekvolumes maar dat wil niet zeggen dat de concurrentie ook lager is.

Kijk maar eens naar de zoekopdracht ‘online marketingbureau’

De zoekvolumes zijn inderdaad lager maar de concurrentie is net zo hoog. Dat komt omdat dit soort bedrijven vaak al jaren bestaan en dus al jaren autoriteit hebben opgebouwd.

Ze hebben allemaal een paar honderd links en zoals we in eerdere hoofdstukken hebben behandeld is het opbouwen van kwalitatieve links een spel van de lange adem.

Maar goed, al deze informatie lost ons probleem niet op. We willen nog steeds zoekwoorden vinden die relevant zijn voor jouw bedrijf, niet te concurrerend zijn en toch genoeg verkeer genereren.

Dus hoe gaan we nu te werk?

Focus op zoekintentie

We zijn heel erg geneigd om ons te richten op zoekwoorden, maar in plaats van te focussen op wat men in de zoekmachine invoert zouden we ons moeten focussen op waar men naar op zoek is.

We leggen uit hoe dit werkt d.m.v. een voorbeeld.

Situatie:
Je hebt een detacheringsbureau. Het verdienmodel bestaat simpelweg uit het plaatsen van mensen op openstaande functie.

Een groot deel van het werk bestaat uit het zoeken naar geschikte kandidaten voor de vacatures die jij hebt openstaan. Nu ben je een slimme ondernemer en jij beseft dat je d.m.v. online marketing ervoor kan zorgen dat geschikte kandidaten dezelfde vacature ook op jouw website kunnen vinden en zelf kunnen reageren bij interesse.

Op die manier werk je twee kanten op, lekker bezig!

Een vereiste is wel dat de vacatures die op jouw website staan hoog in de ranking staan want partijen als indeed en nationale vacaturebank staan altijd bovenaan.

Let nu op wat er gebeurt wanneer je een algemene zoekterm zoals ‘ICT-vacature’ in Google invoert.

Je krijgt gigantisch veel sites te zien zonder specifieke resultaten.

De intentie achter iedere zoekopdracht is anders en dat is precies wat jij moet achterhalen.

Waar is de gebruiker nou echt naar op zoek? Wat voor soort ICT-vacature zoekt hij? Of in welke plaats is hij op zoek naar een ICT-vacature?

Door het gebruik van specifieke zoekwoorden kan je jouw doelgroep veel beter bereiken en voorzien van informatie waar ze echt wat aan hebben…en dus eerder geneigd zijn naar jouw website te surfen.

Daarnaast is het simpele feit dat je met algemene zoektermen het gewoonweg niet gaat winnen van de grote vacaturewebsites dus dat maakt de keuze wat eenvoudiger.

Als je helemaal naar beneden in de SERP scrolt dan zie je altijd suggesties van Google.

Deze suggesties kan je gebruiken om wat specifiekere zoekwoorden te gebruiken.

In het geval van het detacheringsbureau zou een veel betere zet zijn om heel specifiek te gaan per vacature pagina.

Heb je bijvoorbeeld een vacature voor een .net developer in Utrecht. Gebruik dat dan als zoekterm. Je sluit alle algemene zoektermen direct uit en je weet zeker dat het een stuk eenvoudiger wordt om op een acceptabele plek in de Google ranking terecht te komen.

Nu we lekker opgewarmd zijn gaan we door naar een wat technischer onderdeel van on-page SEO. Pak nog een kop koffie en ga er even goed voor zitten want nu wordt het echt interessant!
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#2.6′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-juh7jzww’ admin_preview_bg=”]

2.6 Technische SEO

HTML
Dan nu over op het technische gedeelte van SEO. Je bent op het punt beland dat je inhoud helemaal is zoals je wilt. De volgende stap die je moet optimaliseren is het HTML-gedeelte.

De meeste mensen krijgen bij HTML al snel het idee dat je een professionele programmeur moet zijn om hier mee uit de voeten te kunnen…dat is gelukkig niet zo. Je moet echter wel de basisprincipes van HTML kennen.

Gelukkig zijn er hele websites die je alles op het gebied van HTML kunnen leren. De website handleidinghtml.nl bijvoorbeeld, leert je geheel gratis alles op het gebied van HTML.

Wat betreft SEO zijn er vier onderdelen die je moet optimaliseren voor alle content die je produceert.

Title tag
Title tags zijn kortweg de titels van een pagina. Wanneer u een nieuwe pagina opent dan wordt de titel tag weergegeven op het tabblad van uw browser.

Title tags worden ook wel aangeduid als H1-tags.

Zoals gezegd is de title tag de titel van een webpagina en beschrijft waar de pagina over gaat. Om het voor Google glashelder te maken wat het onderwerp van de pagina is, mag je nooit meer dan één title tag per pagina gebruiken.

Meta-omschrijving
Meta-omschrijvingen zijn de beschrijvende stukjes tekst die Google laat zien wanneer jouw pagina als resultaat in de zoekresultaten naar voren komt.

Een goede meta-omschrijving bestaat uit 160 tekens en bevat in ieder geval het focus zoekwoord en een stukje over de inhoudt van de betreffende pagina. Richt je hierbij vooral op de gebruikers van de zoekmachines en niet zozeer op de zoekmachine zelf.

Je wilt tenslotte de meta-omschrijving zo schrijven dat het perfect aansluit op waar naar de gebruiker van de zoekmachine naar opzoek is.

Wil je leren om een fantastische meta-omschrijving te schrijven, lees dan eens dit artikel.
https://letterzaken.nl/schrijf-beste-meta-description-seo-conversie/.

Om een goede title tag en meta-omschrijving te schrijven zijn er een aantal tools aanwezig. Een van de meest gebruikte is de Yoast SEO WordPress plug-in.

Deze plug-in geeft veel duidelijke tips om een webpagina te optimaliseren. Zo helpt Yoast je niet alleen bij het instellen van je title tags en meta-omschrijvingen maar geeft de plug-in ook handige tips op het gebied van:

Schema Markup
Schema Markup is een reeks aan specifieke HTML-tags die je op je website kunt plaatsen. Hiermee maak je het voor zoekmachines zoals Google makkelijker om specifieke inhoudt van jouw webpagina’s in de zoekresultaten weer te geven.

In bovenstaand voorbeeld worden twee zoekresultaten weergegeven. In dit voorbeeld heeft de website managementboek.nl een schema markup tag aan de website toegevoegd waardoor Google de beoordelingen (in de vorm van sterren) in de zoekresultaten meeneemt.

Schema markup heeft geen hele grote impact op zoekmachine optimalisatie maar het geeft de gebruiker van de zoekmachine wel meer en beter informatie, zoals hoe tevreden voorgaande klanten met een bedrijf zijn.

MOZ heeft een uitgebreid artikel geschreven over hoe je Schema markup kan toepassen op jouw website. Omdat je met codes in de weer gaat raden wij wel altijd aan om je website te testen nadat je klaar bent. Dit om zeker te weten dat er geen fouten zijn ontstaan bij het aanpassen van de website.

Subtitels
Eerder hebben we gesproken over title tags. Weet je nog, de H1-tags die het titel/onderwerp van de pagina benoemen? Daarnaast kunnen we ook subkoppen aanduiden. Deze worden aangeduid met een h2, h3 of h4-tag.

In de praktijk zal je de h1 en h2-tags het meeste gebruiken. Misschien nog een h3-tag maar h4 zal je weinig toepassen. Heb je namelijk zoveel tussenkopjes met allemaal verschillende lagen nodig dan is het vaak verstandiger om een extra hoofdstuk toe te voegen.

Je kunt de titels en subtitels op een webpagina vergelijken met het lezen van een boek. Op de website is de zoekmachine de lezer van jouw digitale ‘boek’.

De titel tag kan je zien als het hoofdstuk. Dit vertelt je waar de tekst in z’n geheel over gaat. De subtitels zijn de titels van de paragrafen die aangeven waar specifieke stukjes tekst binnen het hoofdstuk over gaan.

Je hebt per pagina altijd maar één title tag maar je kan meerdere subtitels instellen.

De titel en de subtitels dragen niet alleen bij aan het beter leesbaar maken van de tekst voor de websitebezoekers maar zorgt er ook voor dat de zoekmachine precies weet waar ieder stukje tekst over gaat.

Qua SEO-waarde is de H1-tag het belangrijkst. Dat neemt niet weg dat alle overige subtitel-tags bijdragen aan een hogere SEO-waarde dus vergeet deze niet!
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#2.7′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-juh7jzww’ admin_preview_bg=”]

2.7 Design & architectuur

We zijn ondertussen aangekomen bij het laatste gedeelte van de on-page SEO, namelijk architectuur.

Architectuur kan heel snel heel technisch worden maar er zijn een aantal vrij eenvoudige dingen die iedereen zou moeten kunnen en die direct impact hebben op jouw SEO-score.

Bij het ontwerp van je website staat de gebruikerservaring voorop. Een goede website-architectuur zorgt hiervoor. Denk hierbij aan snelle laadtijden, een veilige verbinding en een mobiel vriendelijk ontwerp.

Wil je dit tot in de puntjes perfect uitvoeren dan teken je de hele architectuur van je website uit alvorens je jouw domeinnaam registreert. Op die manier werk je volledig vanuit de gedachten van jouw doelgroep en werk je naar de beste gebruikerservaring toe, ook wel user experience genoemd (UX).

Daarnaast moet je voor de zoekmachines ook een aantal andere punten optimaliseren zodat Google jouw website een hogere positie zal toekennen

Crawling
Ooit gehoord van spiders die je website crawlen? Wat hiermee bedoeld wordt zijn programma’s die iedere pagina van jouw website bekijken om te bepalen waar deze over gaat om ze te kunnen indexeren.

Google gebruikt dit soort rapporten om te bepalen hoe goed jouw webpagina aansluit bij de zoekopdracht die iemand invoert.

Interne links tussen de verschillende pagina’s maakt het makkelijker voor de spiders om alle pagina’s te kunnen bekijken en te snappen waar jouw website over gaat.

Je kan Google hier een handje bij helpen door een sitemap te creëren. Heb je jouw website in WordPress gebouwd dan zijn hier heel makkelijk goede plug-ins voor te downloaden.

Dubbele content
Het plaatsen van unieke content is een van de dingen waar SEO-experts altijd op hameren. Op zich heel logisch want als je meerdere dezelfde stukken content op verschillende pagina’s hebt staan, welke moet Google dan kiezen?

Google zal altijd gaan voor de pagina met de meeste autoriteit. Dus stel je voor dat jij een blog schrijft en die op jouw website publiceert. Hetzelfde artikel plaats je vervolgens op een grote bekende website om jouw doelgroep beter te bereiken.

Waarschijnlijk heeft de externe website een hogere autoriteit, wat betekent dat Google jouw artikel op de externe website beter waardeert. Hierdoor zal Google de externe website dus hoger plaatsen en gaat de ranking van jouw eigen website omlaag.

Dat willen we natuurlijk niet want als iemand zoekt op ‘SEO-handleiding’ dan wil ik bijvoorbeeld natuurlijk dat Google iedereen naar mijn website doorstuurt i.p.v. naar een algemene blog over online marketing.

Gelukkig is hier een eenvoudige oplossing voor door een tag in toe voegen die de zoekmachines laat weten welke content het origineel is.

De SEO plug-in van Yoast helpt je hier gelukkig een handje bij door je de optie te geven om de ‘canonieke URL’ in te geven. Dit is de URL van het originele stuk tekst.

Je kunt dit ook handmatig instellen in de geavanceerde pagina instellingen.

Mobielvriendelijke websites
Is jouw website tegenwoordig niet mobielvriendelijk dan tel je eigenlijk al niet meer mee.

Google hanteert al een tijdje een extra manier voor het indexeren van websites. Het zogeheten mobile first principe. In het kort komt het erop neer dat uw website niet alleen meer op inhoud wordt beoordeeld maar ook of jouw website geschikt is om op mobiele apparaten te gebruiken.

Is dat niet het geval, dan zal Google jouw website een lagere waardering toekennen en kom je dus lager in de zoekmachine resultaten te staan.

Vandaag de dag zijn de meeste WordPress thema’s al mobielvriendelijk en mocht dat niet het geval zijn, er zijn zat plug-ins die je hierbij kunnen helpen.

Om te testen of jouw website al geschikt is voor mobiele apparaten kan je dat hier testen.

Onze website is het gelukkig al wel!

Paginasnelheid
Een van de grootste ergernissen van internetgebruikers zijn website die langzaam laden. We willen allemaal supersnel internet en vooral niet wachten tot we de informatie voorgeschoteld krijgen waar we naar opzoek waren.

In 2017 heeft Google een benchmark gedaan om het bouncepercentage te koppelen aan de laadtijd van een webpagina, zie onderstaand de resultaten.

Wil je testen hoe jouw website het ervan afbrengt? Test dan hier jouw paginasnelheid.

Je krijgt hierbij direct een aantal aanbevelingen om de snelheid van jouw website te verbeteren.

Zoekwoorden in URL’s opnemen
Er wordt gedebatteerd over het effect van het opnemen van zoekwoorden in de URL van een blog post of webpagina. Iedereen is er wel over uit dat het ergens bijdraagt aan een hogere SEO-score maar hoeveel…dat is de vraag.

Het is vrij eenvoudig toe te passen en kost weinig tijd, pak deze puntjes dus mee!

HTTPS en SSL
Veiligheid is een belangrijk punt als het aankomt op gebruikerservaring. Google en webbrowsers waarschuwen nu al wanneer website niet aan de laatste veiligheidseisen voldoen.

Er zijn twee protocollen waar je naar kan kijken. Https en SSL. In de meeste gevallen is dit allemaal al geregeld wanneer je een domeinnaam koopt en host bij een gerenommeerde partij.

Draait jouw website nog op een onbeveiligde neem dan contact op met jouw hosting partij om je hierover te laten informeren.

We zijn aan het eind van de on-page SEO gekomen en gaan nu door naar de off-page SEO. Ben je ondertussen afgehaakt en wil je jouw SEO-werkzaamheden uitbesteden, laat het ons weten we helpen je graag!

[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#hoofdstuk3′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-juh7jzww’ custom_class=’#Hoofdstuk 3: Off-page SEO’ admin_preview_bg=”]

Hoofdstuk 3: Off-page SEO

Goed, nu we alle interne zaken hebben behandeld is het tijd om naar buiten te gaan kijken.
Dit onderdeel hebben we in vier gebieden opgedeeld die we één voor één met je zullen behandelen.

[/av_textblock]
[/av_section]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#3.1′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jue7byzt’ admin_preview_bg=”]

3.1 Vertrouwen

Met alle dubieuze websites van vandaag de dag wordt vertrouwen steeds belangrijker. Google hecht hier ontzettend veel waarde aan.

We zien dan ook dat de laatste updates van Google gericht zijn om spam en dubieuze websites tegen te gaan.

De mate van vertrouwen wordt ook meegenomen in de SEO-score die Google aan een website of webpagina toekent.

Daarnaast hecht Google steeds meer waarde aan merken.

Wil je weten hoe jouw website door Google wordt gezien, voer dan hier de test uit.

Kwalitatieve links vanuit grote bekende websites helpen hier ook bij. Waarom zou zo’n website tenslotte naar een dubieuze website linken?

Om vertrouwen bij Google te kweken zijn er een aantal dingen die je kunt doen:

Autoriteit opbouwen:
Google hecht waarde aan autoriteit en bepaalt dit op basis van twee manieren.

Domein autoriteit: Dit heeft te maken met hoe bekend jouw domeinnaam is. Een van de manieren hoe dit bepaald wordt is het aantal externe websites en pagina’s die naar jouw domeinnaam linken.

Pagina autoriteit: Dit heeft te maken met hoe bekend een specifieke pagina is. Dit geldt bijvoorbeeld voor een blog post.

Autoriteit wordt bepaald op een schaal van 1-100. Zie onderstaande de score van Samsung Nederland.

Test hier hoe jouw website scoort.

Tip: verhoog je autoriteit

Er is eigenlijk maar één goede manier om je autoriteit te verbeteren.

Krijg hoogwaardige redactionele links van bekende websites. Denk bijvoorbeeld aan branche gerelateerde websites die naar jouw artikelen linken.

Bouncepercentage:
Eerder hebben we het al kort gehad over bouncepercentages. Het bouncepercentage geeft het percentage weer van de websitebezoekers die maar één pagina bekijken voordat ze wegklikken.

Zoals eerder gezegd wil Google altijd de best passende website aan de zoekmachine gebruiker tonen. Iemand die niet meer dan één pagina op een website bekijkt heeft waarschijnlijk niet de juiste informatie gevonden. Google heeft zijn werk in dat geval dus niet goed gedaan en aarzelt geen seconden om die website de volgende keer niet meer te laten zien.

Dingen als laadtijden, content, gebruiksvriendelijkheid, etc. zijn allemaal factoren die invloed uitoefenen op het bouncepercentage.

Een manier om je bouncepercentage zo laag mogelijk te houden is een sterke title tag en meta-omschrijving. Dit geeft de zoeker namelijk direct duidelijke informatie waar de pagina over gaat waardoor hij niet voor verrassingen komt te staan.

Leeftijd van het domein
Hier kunnen we vrij kort over zijn. Websites die langer actief zijn worden door Google automatisch hoger gewaardeerd.

Dat wil overigens niet zeggen dat als je alle andere SEO-regels aan je laars lapt je nog steeds bovenaan in de zoekresultaten staat. De leeftijd van jouw domein telt maar voor een klein deel mee.

Merkbekendheid
Zoals eerdergenoemd hecht Google veel waarde aan merken. Een merk hoeft niet altijd een bedrijfsnaam te zijn, jouw eigen naam kan net zo goed een merk zijn. Denk aan bekende Nederlanders en Google hun naam maar eens.

Voorbeeld:
Je baby mag zijn eerste groentehapjes eten. Je weet dat zelf bereiden het beste is maar als reserve wil je toch wat kant en klare potjes in de kast hebben staan. Wat kies je dan?

Ga je voor de potjes van Olvarit die je kent van de reclame en die overal in de winkels ziet liggen en dus merkwaarde hebben of ga je voor het onbekende maar misschien iets goedkopere onbekende merk?

De meeste mensen zullen toch voor het bekende merk kiezen en dat weet Google ook. Dus in de zoekresultaten zal het bekende merk hoger gewaardeerd worden.
[/av_textblock]
[/av_section]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#3.2′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-jue7byzt’ admin_preview_bg=”]

3.2 Back-links & Linkstructuren

In deze handleiding zijn de verschillende soorten links al een aantal keer voorbijgekomen. Daar gaan we nu iets dieper op in.

Er zijn heel veel manieren om backlinks te verzamelen. Waar je goed rekening mee moet houden is dat de kwaliteit van de backlinks belangrijker is dan het aantal.

Ga je aan de gang met het verzamelen van backlinks, denk dan aan de volgende drie punten.

Kwaliteit:
de kwaliteit van een link is van levensbelang. Dit is hoe Google naar links kijkt:

Ankertekst:
De ankertekst is de tekst die externe websites gebruiken wanneer ze naar jouw pagina linken. Hetgeen wat hierbij belangrijk is, is de manier waarop er naar de link verwezen wordt.

Wat we veel zien is “klik hier” om vervolgens de link daarachter te plaatsen. Beter is het om in de tekst een deel van de zin de selecteren en daar de link achter te plaatsen.

Voorbeeld:
#1: Wil je meer weten over conversie optimalisatie, lees dan hier het volledige artikel
#2: Wij hebben een compleet artikel geschreven over hoe jij jouw e-commerce conversies kan optimaliseren

Het verschil in resultaat is klein maar alle kleine beetjes helpen en door #2 te gebruiken scoor je weer net die paar extra puntjes.

Het aantal links
We hebben het al gehad over de kwaliteit van de backlinks. Nu gaan we het hebben over het aantal links die naar jouw pagina verwijzen. Stelregel is simpel, meer kwalitatieve backlinks is beter.

Een kanttekening hierbij wel is dat alle links kwalitatief goed moeten zijn. Hier bedoelen we mee dat de website die naar jouw pagina of blog linkt wel een relatie met het onderwerp moet hebben waar jij over schrijft.

Schrijf jij een blog over verre vakantiereizen dan is een link vanaf een website die sportschoenen verkoopt natuurlijk niet echt zinvol.

Een tweede punt waar je op moet letten is naar welke pagina gelinkt wordt? Links naar je homepage zijn prima maar links naar specifieke pagina’s of specifieke blog posts hebben veel meer waarde.
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#3.3′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-jue7byzt’ admin_preview_bg=”]

3.3 Persoonlijke factoren

De volgende categorie die we willen bespreken zijn de persoonlijke factoren. Vaak zijn deze moeilijk te beïnvloeden maar er zijn een paar dingen die je kan doen om jouw doelgroep beter te bereiken.

Nationaal of internationaal
Bedenk voor jezelf waar jouw doelgroep zich bevindt en of je enkel nationaal of ook internationaal gevonden wilt worden. Dit is belangrijk omdat sommige woorden in verschillende landen verschillende betekenissen hebben.

Ga je internationaal, dan kan het de moeite waard zijn om jouw website te vertalen naar de taal van het land dat je wilt targetten.

Stel je wilt jouw doelgroep in Frankrijk bereiken. Het levert in dat geval meer op door je website in het Frans te vertalen dan wanneer je jouw doelgroep daar met Engelse tekst probeert te bereiken.

Niet alleen voor de zoekmachines maak je het op die manier makkelijker maar door mensen in hun eigen taal aan te spreken bouw je direct meer vertrouwen op.

Let op! Er zijn heel wat plug-ins verkrijgbaar die jouw content automatisch voor je vertalen, maar net als met Google translate laat de grammatica vaak te wensen over.

Regionaal
Google laat het liefst zoekresultaten zo dicht mogelijk bij jou in de buurt zien. Zoek ik bijvoorbeeld naar een algemene zoekterm als ‘Grieks restaurant’ dan krijg ik de volgende resultaten te zien.

Ik krijg dus restaurants te zien die rondom Utrecht gevestigd zijn. Logisch want ik woon in Utrecht dus heb ik niks aan restaurants in Meppel.

Door met de zoekmachines mee te werken kan je jouw SEO-score positief beïnvloeden. Door plaatsnamen als zoekwoorden in je content op te nemen maak je het de zoekmachines makkelijker om jouw website naar voren te schuiven.

Voorbeeld:
Onlangs kregen wij de vraag om voor een klant een pagina te optimaliseren. Dit bedrijf renoveert o.a. badkamers en is gevestigd in het Noorden van het land.

Door de plaatsnaam Groningen in de tekst te verwerken wisten we binnen een maand tijd op plek #3 in de zoekresultaten te komen.
[/av_textblock]

[/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” custom_margin=’0px’ custom_margin_sync=’true’ custom_arrow_bg=” id=’#4′ color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-juh7xhjo’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jue7byzt’ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Conclusie

Ik hoop dat deze handleiding heeft geholpen om zoekoptimalisatie wat inzichtelijker te maken en jou de handvatten heeft gegeven om hier mee aan de slag te gaan.

Vandaag de dag is jouw online aanwezigheid cruciaal voor het succes van jouw bedrijf. SEO is een doorlopende activiteit maar door vandaag te beginnen met de kleine dingen die je direct kan verbeteren ben je al op de goede weg.

Doe je zoekwoordenonderzoek voordat je gaat beginnen met het schrijven van content. Stel direct je title tags, metaomschrijving, etc. in en je bent al een heel eind op weg.

Denk je nu bij jezelf “heel leuk dat SEO maar daar heb ik echt geen tijd voor” neem dan contact met ons op en wij helpen je met plezier.
Graag horen we wat jij van deze handleiding vindt en of je wellicht informatie mist. Laat een reactie achter en we zullen altijd reageren!
[/av_textblock]
[/av_section]

[av_social_share title=’Deel dit stuk’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=’av-va4q’]